Addendum bij Perspectiefnota 2026

3. Beoogde niet te honoreerde aanmeldingen

Bedrag x € 1.000

Nr.

Niet gehonoreerde aanmelding

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Programma 2. Ruimte

42

Elektrificatie fiets- en voetgangersponten

6

11

18

25

43

Verkeerskundige aanpassingen en maatregelen/onderhoud

150

150

150

150

44

Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Oudehaske

-

58

117

117

45

Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Haskerhorne

-

18

39

39

Totaal

156

237

324

331

Waarvan ten laste van de Algemene reserve (incidenteel)*

-

-

-

-

Waarvan ten laste van de exploitatie (structureel)

156

237

324

331

42. Elektrificatie fiets- en voetgangersponten

Elektrificatie fiets- en voetgangersponten

Categorie

Wens

Totale investering

200

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

6

11

18

25

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Het elektrificeren van ponten vermindert de CO₂-uitstoot en brandstofgebruik en draagt bij aan de transitie naar duurzame energie. Dit sluit aan op de gemeentelijke duurzaamheidsvisie en het uitvoeringsprogramma circulair inkopen en klimaatbeleid.

Toelichting aanmelding
De gemeente heeft 4 gemotoriseerde fiets- en voetgangersponten in beheer. Deze ponten worden bediend door lokale bedrijven (tegen vergoeding) en vrijwilligers. Vanuit de duurzaamheidsvisie 2013 – 2030 en het uitvoeringsprogramma duurzaamheid is het voorstel om deze met dieselmotoren aangedreven ponten te verduurzamen. Dit behelst het plaatsen van een elektromotor, accu’s en zonnepanelen.

De geraamde kosten voor het elektrificeren bedragen € 50.000,- per pont. Dit na afstemming met buurgemeente Sudwest Fryslân waar al enkele pontjes zijn omgebouwd. Uitvoering is gezien het gebruik in het seizoen, gepland onderhoud en spreiding van de kosten over 4 jaar, 2026, 2027, 2028 en 2029 gepland. Vanaf 2028/2029 kan de pachtvergoeding naar beneden worden bijgesteld. Dit i.v.m. het vervallen van de brandstofkosten. Een en ander afhankelijk van de contractuele verplichtingen. Ook zullen de reguliere onderhoudskosten dalen aangezien dieselmotoren meer onderhoud vragen.

Risico indien niet gehonoreerd
We lopen risico op negatieve beeldvorming door niet te voldoen aan ons duurzaamheidsprogramma en eigen inkoopbeleid in relatie tot circulair inkopen en CO2 reductie.

43. Verkeerskundige aanpassingen en maatregelen/onderhoud

Verkeerskundige aanpassingen en maatregelen/onderhoud

Categorie

Wens

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

150

150

150

150

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Door het structureel combineren van onderhoud en verkeersmaatregelen wordt de verkeersveiligheid verbeterd en leefomgeving verduurzaamd

Toelichting aanmelding
De verkeersveiligheid staat in Nederland, maar ook in De Fryske Marren onder druk. Om hier actief op in te spelen en een trendbreuk te forceren is het in sommige situaties gewenst om aanvullende verkeerskundige maatregelen te treffen als er (groot) onderhoud is aan de weg. Voorafgaand aan (groot) onderhoud aan de wegen wordt daarom door de wegbeheerders overlegd met cluster verkeer. Er wordt integraal beoordeeld hoe de weg moet worden onderhouden en welke verkeerstechnische aanpassingen er gedaan moeten worden om aan de richtlijnen te voldoen. Dit kunnen verkeerskundige maatregelen zijn op het gebied van markering, fiets(suggestie)stroken, plateau’s, oversteekplaatsen, aanpassing van parkeerruimte, etc.

Vanuit het beheerbudget is geld beschikbaar om de weg te onderhouden en één op één terug te brengen. Voor eventueel aanvullende verkeerskundige maatregelen is geen geld beschikbaar binnen de huidige budgetten en er moet dus geld worden gevraagd voor de uitvoering van deze benodigde maatregelen. Om hier goed op in te kunnen spelen is het wenselijk om een structureel budget beschikbaar te stellen van € 150.000 voor verkeerskundige aanpassingen en verkeersveiligheidsmaatregelen in combinatie met groot onderhoud. Voordeel hiervan is dat de kosten vaak lager zijn en er is ook maar een enkele keer overlast doordat de maatregelen gecombineerd worden uitgevoerd. Ook draagt dit bij aan de doelstellingen uit het coalitieakkoord voor een betere verkeersveiligheid. Tevens is en wordt overal verkondigd dat kleine aanpassingen altijd gecombineerd worden met onderhoud, geen budget zou de geloofwaardigheid richting de mienskip aantasten.

Risico indien niet gehonoreerd
Met het niet honoreren van deze aanvraag kan niet voldoende slagvaardig worden omgegaan met de benodigde verkeersmaatregelen die nodig zijn voor de wegen die in aanmerking komen voor (groot) onderhoud. Er moet dan voor iedere benodigde aanpassing apart geld worden aangevraagd. Dit betekent in de praktijk een vertraging van de werkzaamheden.

44. Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Oudehaske

Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Oudehaske

Categorie

Wens

Totale investering

1.456

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

58

117

117

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

De aanpak van knelpunten bevordert veilige fietsverbindingen en stimuleert actieve, duurzame mobiliteit binnen de regio.

Toelichting aanmelding
Binnen de begroting 2023 is een voorbereidingskrediet gereserveerd voor het realiseren van een doorfietsroute en aanpak verkeersveiligheids-/fietsknelpunten in de bebouwde kommen van Oudehaske en Haskerhorne. Het onderzoek is uitgevoerd en in 2024 opgeleverd. Hierbij is het volgende opgeleverd:
1.   het onderzoek naar welke vormgeving gewenst is voor een doorfietsroute binnen de bebouwde kom (in samenspraak met plaatselijk belang Oudehaske);
2.   een schetsontwerp en op basis daarvan een kostenraming.
Om een vervolg te geven aan dit onderzoek is het gewenst om geld beschikbaar te stellen voor de realisatie. De benodigde investering bedraagt € 1.456.100. Het schetsontwerp zal dan in samenspraak met plaatselijk belang verder worden uitgewerkt naar een definitief ontwerp.

Risico indien niet gehonoreerd
1. Met het niet honoreren van de aanvraag worden de verkeers-/fietsveiligheidsknelpunten niet aangepakt. Hierdoor blijft het  risico dat er ongevallen gebeuren en slachtoffers vallen bestaan.

2. Op belangrijke delen in de doorfietsroute Heerenveen – Joure – Sneek ontbreekt een veilige en comfortabele fietsinrichting. Dit komt het stimuleren van het gebruik van de fiets niet ten goede.

45. Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Haskerhorne

Doorfietsroute aanpak verkeersveiligheid Haskerhorne

Categorie

Wens

Totale investering

448

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

18

39

39

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Verbetert verkeersveiligheid en sluit aan bij de ambitie om duurzame mobiliteit en veilig fietsen te stimuleren.

Toelichting aanmelding
Binnen de begroting 2023 is een voorbereidingskrediet gereserveerd voor het realiseren van een doorfietsroute en aanpak verkeersveiligheids-/fietsknelpunten in de bebouwde kommen van Oudehaske en Haskerhorne. Het onderzoek is uitgevoerd en in 2024 opgeleverd. Hierbij is het volgende opgeleverd:
1.   het onderzoek naar welke vormgeving gewenst is voor een doorfietsroute binnen de bebouwde kom (in samenspraak met plaatselijk belang Haskerhorne);
2.   een schetsontwerp en op basis daarvan een kostenraming.
Om een vervolg te geven aan dit onderzoek is het gewenst om geld beschikbaar te stellen voor de realisatie. De benodigde investering bedraagt € 447.500. Het schetsontwerp zal dan in samenspraak met plaatselijk belang verder worden uitgewerkt naar een definitief ontwerp.

Risico indien niet gehonoreerd
1. Met het niet honoreren van de aanvraag worden de verkeers-/fietsveiligheidsknelpunten niet aangepakt. Hierdoor blijft het  risico dat er ongevallen gebeuren en slachtoffers vallen bestaan.

2. Op belangrijke delen in de doorfietsroute Heerenveen – Joure – Sneek ontbreekt een veilige en comfortabele fietsinrichting. Dit komt het stimuleren van het gebruik van de fiets niet ten goede.

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2025 12:36:02 met de export van 05/19/2025 12:32:18