Addendum bij Perspectiefnota 2026

2. Beoogde te honoreren aanmeldingen

Bedrag x € 1.000

Nr.

Gehonoreerde aanmelding

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Programma 2. Ruimte

6

Vervanging verzinkbare palen Joure

11

21

21

21

7

Aanschaf elektrische fiets- en voetgangerspont

6

12

12

12

8

Regelanalist omgevingsplan

97

97

97

97

9

Administratieve ondersteuning Grondbank

134

134

134

134

10

Backoffice buitendienst

112

112

112

112

11

Meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2026-2029

58

133

257

353

12

Formatie onderhoud begraafplaatsen

70

70

70

70

13

Verhoging dotatie planmatig onderhoud vastgoed

303

303

303

303

14

Formatie verduurzaming gemeentelijk vastgoed

-

-

-

-

15

Verhoging begrotingssubsidie St. tot Behoud van Rijksmonumenten (BRM)

50

50

50

50

16

Realisatie doorfietsroute Joure-Sneek

33

66

66

66

17

Grootschalig onderhoud pont Langweer *

125

-

-

-

18

Actualisatie omgevingsvisie *

50

50

-

-

19

Vergunningverlener omgevingswet *

250

-

-

-

20

Lemmer Waterfront *

100

50

50

-

Totaal

1.399

1.098

1.172

1.218

Waarvan ten laste van de Algemene reserve (incidenteel)*

525

100

50

-

Waarvan ten laste van de exploitatie (structureel)

874

998

1.122

1.218

6. Vervanging verzinkbare palen Joure

Vervanging verzinkbare palen Joure

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

150

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

11

21

21

21

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Het vervangen van de palen draagt bij aan een veilige en leefbare openbare ruimte in de kern van Joure. Hiermee wordt voorkomen dat de winkelstraat gebruikt wordt als doorgaande route, wat ten goede komt aan de verblijfskwaliteit en veiligheid van voetgangers en fietsers.

Toelichting aanmelding
De drie verzinkbare afsluitpalen in de Midstraat (2x) en Pastorielaan te Joure zijn einde levensduur. De palen hebben veel last van storingen en reparaties worden steeds lastiger uit te voeren. De elektronica is gedateerd waardoor er noodgrepen moeten worden gedaan om de functie van de palen nog enigszins te waarborgen. Ook is het registratiesysteem van ontheffingen en gebruikers niet meer van deze tijd en moet herzien worden.

We zullen gaan onderzoeken welk systeem gekozen zal worden. Ook de optie om een oplossing zoals de gemeente Heerenveen heeft gekozen (camera met ontheffing via kenteken) is in beeld.

Geschatte kosten bedragen €150.000,-

Risico indien niet gehonoreerd
De kans is groot dat de palen niet meer bediend kunnen worden. De palen zullen dan naar beneden blijven. Hierdoor kan de Midstraat gebruikt gaan worden als doorgaande route. Dit is ongewenst gezien het luwe karakter van deze winkelstraat.

7. Aanschaf elektrische fiets- en voetgangerspont

Aanschaf elektrische fiets- en voetgangerspont

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

100

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

6

12

12

12

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

De aanschaf van een elektrische pont draagt bij aan de doelstelling van CO₂-reductie en het elektrificeren van gemeentelijke mobiliteit. Tegelijk wordt de veiligheid van gebruikers vergroot doordat een onveilige tijdelijke oplossing komt te vervallen.

Toelichting aanmelding
De gemeente heeft 4 diesel aangedreven fiets- en voetgangersponten in beheer. De exploitatie van deze ponten is uitbesteed aan 3 bedrijven en een stichting met vrijwilligers. Een van deze bedrijven wil graag een elektrische pont i.v.m. duurzaamheid en dieselkosten. Daarnaast is er bij de grote pont te Langweer een kleine schouw met buitenboordmotor waarmee fietsers worden overgezet tijdens onderhoud van de pont. Dit overzetten op deze schouw is door onze veiligheidsdeskundige als onveilig en onwenselijk beschouwd. Er bestaat gevaar van te water raken van de gebruikers.

Daarom willen we de dieselpont verplaatsen naar de insteekhaven bij de pont Langweer en gebruiken als reservepont tijdens onderhoud maar kan hij ook worden ingezet bij calamiteiten en onderhoud van de overige fiets- en voetgangersponten. Op termijn willen we, vanuit de duurzaamheidsvisie 2013-2030 en het uitvoeringsprogramma Duurzaamheid, alle ponten elektrificeren. Hiervoor hebben we ook een aanmelding meegenomen.

Kosten voor een nieuwe elektrische pont worden geschat op € 100.000 waarbij de elektrische installatie (70%) in 10 jaar wordt afgeschreven en het overige deel in 40 jaar.

Risico indien niet gehonoreerd
Als de aanmelding niet wordt gehonoreerd houden we de onveilige situatie in stand voor de overzet van fietsers en voetgangers bij de pont Langweer, op het moment dat er groot onderhoud wordt gepleegd aan de “grote pont”. Daarnaast lopen we risico op negatieve beeldvorming door niet te voldoen aan ons duurzaamheidsprogramma en eigen inkoopbeleid in relatie tot circulair inkopen en CO2 reductie.

8. Regelanalist omgevingsplan

Regelanalist omgevingsplan

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

97

97

97

97

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

Duurzame ontwikkeling in de breedste zin is één van de maatschappelijke doelen van de Omgevingswet. In de omgevingsvisie zegt de gemeente hoe zij het leefgebied wil ontwikkelen en beschermen. Die keuzes werkt zij uit in omgevingsprogramma’s en in het omgevingsplan.

Toelichting aanmelding
In een omgevingsplan staan de juridische regels over de fysieke leefomgeving. We hebben tot 2032 de tijd om het omgevingsplan op te bouwen. We willen bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid van het omgevingsloket en onze dienstverlening waarborgen. Daarvoor is het nodig dat onze juridische regels ‘toepasbaar’ worden gemaakt. Dit doet de regelanalist.  
De regelanalist zorgt er structureel voor dat de regels met behulp van software worden omgezet naar eenvoudige en heldere vragen in vragenbomen. Met die vragenbomen kunnen gebruikers checken of zij voor een activiteit een vergunning nodig hebben, een melding moeten doen dan wel informatie moeten verstrekken. De regelanalist draagt verder ‘aan de voorkant’ bij aan het opstellen van de juridische regels. Hierdoor wordt de mogelijkheid van het toepasbaar maken van de regels direct meegewogen bij het formuleren ervan.
De middelen voor een regelanalist zijn al eerder door de gemeenteraad toegekend, maar dit was toen voor één jaar. Omdat het een vaste functie betreft hebben wij structurele middelen nodig. Het rijk compenseert deze middelen niet. Dit betreft een aanmelding van 1 fte wat uitkomt op € 97.000.

Risico indien niet gehonoreerd
De gemeente kan zonder regelanalist niet voldoen aan de wettelijke verplichting om aanvraagformulieren in het landelijk systeem te zetten. Verder kan de gemeente de dienstverlening niet waarborgen, omdat juridische regels niet zijn vertaald in toepasbare regels.

9. Administratieve ondersteuning Grondbank

Administratieve ondersteuning Grondbank

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

134

134

134

134

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,86

1,86

1,86

1,86

Toelichting relatie SDG's

SDG16: draagt bij aan een sterke publieke dienst
SDG15: bijdragen aan duurzaam beheer van grond.

Toelichting aanmelding
De gemeente de Fryske Marren is in het bezit van een eigen grondbank. De gemeente geeft vanuit deze locatie grond een nieuwe bestemming elders in de eigen gemeente. Voor de grondstromen geldt strikte en complexe wet- en regelgeving. Om te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen o.a. vanuit de Fumo en de certificering te behouden is het noodzakelijk om veel administratief vast te leggen. Hiervoor is formatie nodig.

Via onderzoek is er inzicht verkregen in de structurele omvang. Adviesbureau Tauw heeft een handboek opgeleverd en de procesadviseurs van de gemeente hebben een leantraject met efficiencykansen uitgevoerd. Een extern projectleider heeft in 2024 een advies opgeleverd over de inrichting van de bedrijfsvoering van de buitendienst, waaronder de administratieve werkzaamheden voor de grondbank. Deze adviezen wijzen op structurele en kwetsbare taken die specifieke kennis en bezetting vereisen.

Omdat het proces veel aanloop heeft, piekmomenten kent en specifieke kennis en specialistische taken vereist, is het essentieel om 0,86 fte aan te vragen voor de administratieve ondersteuning van de grondbank. Dit gaat om een bedrag van € 63.000.

De grondbank is gevestigd bij de werf in Joure. De werfbeheerder heeft een essentiële rol in het goed laten verlopen van het grondbankproces. Te denken aan de inname en verplaatsing van de grond en het toewijzen van partijkenmerken. Daarnaast voert de werfbeheerder ook andere administratieve werkzaamheden uit en is hij achtervang en versterking voor de planner. De werkzaamheden vragen een structurele formatie van 1 fte. Dit gaat om een bedrag van € 71.000.

Risico indien niet gehonoreerd
Het niet naleven van de wet- en regelgeving kan leiden tot een economisch delict en sancties.

Een ander scenario zou kunnen zijn dat er geen eigen grondbank is. Dat zou betekenen dat elk grondverzet – zowel afvoeren als aankopen – via de aannemer moet. Hierbij ben je afhankelijk van derden en minder flexibel. Bovendien verdwijnt de administratieve last hiermee niet. Er is nog steeds sprake van het keuren van de grond en bijhorende rapportages. Kleinere hoeveelheden moeten apart worden gekeurd en geregistreerd. Nu gebeurt dat per bulk. Het niet hebben van een eigen grondbank werkt kostenverhogend.

10. Backoffice buitendienst

Backoffice buitendienst

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

112

112

112

112

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,50

1,50

1,50

1,50

Toelichting relatie SDG's

SDG16: draagt bij aan een sterke publieke dienst

Toelichting aanmelding
De buitendienst betreft met name uitvoerende medewerkers. Tegelijkertijd nemen de administratieve werkzaamheden o.a. in het kader van rechtmatigheid toe. Aangezien de buitendienst nauwelijks administratieve formatie heeft en veelal buiten werkt, is het lastig om deze administratieve taken te beleggen. In 2024 is er door een externe projectleider een nadere analyse uitgevoerd naar de bedrijfsvoering van de buitendienst. De aanbevelingen uit het onderzoeksrapport zijn uitgevoerd waarmee administratieve processen efficiënter zijn ingericht en waar mogelijk gedigitaliseerd.  

Er is een back office bij de buitendienst ingericht om capaciteit efficiënt in te zetten. Het versterken van de bedrijfsvoering draagt bij aan het verder professionaliseren van de buitendienst.

Door de externe projectleider is beschreven wat de administratieve werkzaamheden van de buitendienst zijn en is er advies gegeven over de benodigde formatie. Dit betreft taken met betrekking tot planning, financiële administratie en team-overstijgende en -specifieke administratieve werkzaamheden. Het voorstel is een uitbreiding van de formatie bij de buitendienst van:
-   0,4 fte voor een financiële administratief medewerker, € 31.000;
-   1,1 fte aan administratief medewerkers, € 81.000.

Risico indien niet gehonoreerd
Indien het voorstel niet wordt gehonoreerd kan er niet worden voldaan aan de eisen in het kader van rechtmatigheid bijvoorbeeld m.b.t. de financiële bewijslast, hetgeen kan leiden tot onrechtmatig handelen. Dit leidt tot onrechtmatigheden in onze financiële administratie. Ook stagneert daarmee het verder professionaliseren van de buitendienst middels een goede bedrijfsvoering. Dit kan leiden tot een verschuiving van dit capaciteitsknelpunt naar bijvoorbeeld een van de binnendienstteams waar de werkzaamheden dan mogelijk uitgevoerd moeten worden.

11. Meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2026-2029

Meerjarenplan oeverconstructies vaarwegen 2026-2029

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

5.213

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

58

133

257

353

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Bij het voorkomen van achterstallig onderhoud van oeverconstructies zijn verschillende SDG's van toepassing, omdat dergelijk onderhoud raakt aan aspecten van milieubescherming, veiligheid, economische stabiliteit en duurzaamheid.
SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur - Dit doel benadrukt het belang van het bouwen van veerkrachtige infrastructuur en het bevorderen van inclusieve en duurzame industrialisatie. Het onderhoud van oeverconstructies is essentieel om de fysieke infrastructuur in goede staat te houden, wat bijdraagt aan economische groei en gemeenschapsveiligheid.
SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen - Veilige en duurzame oeverconstructies dragen bij aan de ontwikkeling van inclusieve, veilige en veerkrachtige steden en gemeenschappen. Ze helpen risico's te beheersen, wat essentieel is voor het welzijn van de gemeenschap.
Elk van deze doelen onderstreept het belang van het behoud en de verbetering van oeverconstructies niet alleen voor de directe bescherming tegen watergerelateerde risico's, maar ook voor de bredere voordelen op het gebied van duurzame ontwikkeling, klimaatadaptatie en milieubescherming. Regelmatig en proactief onderhoud van deze constructies is essentieel om hun integriteit op lange termijn te waarborgen en om bij te dragen aan de verwezenlijking van de SDG's.

Toelichting aanmelding
Vanuit het Meerjarenplan Oeverconstructies Vaarwegen 2026-2029 vinden vervangingen van oeverconstructies van vaarwegen plaats. Dit meerjarenplan is op 11 maart 2025 door de raad vastgesteld. De benodigde investering voor 2026 tot en met 2029 bedraagt € 5.213.000. De overige structurele onderhoudskosten vanaf 2026 zijn geraamd op € 28.000 per jaar. De investeringen worden geactiveerd en voor de lasten (rente, afschrijving en onderhoudskosten) oplopend van € 58.000 in 2026 tot € 353.000 in 2029 zijn middelen benodigd.

Risico indien niet gehonoreerd
De veiligheid langs oevers komt dan in het geding en we gaan hogere kosten maken voor reparaties en herstel.

12. Formatie onderhoud begraafplaatsen

Formatie onderhoud begraafplaatsen

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

70

70

70

70

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

SDG 11: Begraafplaatsen zijn de groene ruimtes in de dorpen en de stad. Zij leveren een bijdragen aan de biodiversiteit en het welzijn van de inwoners, nabestaanden en de bezoekers.
SDG 14 De sloten en oevers rondom de begraafplaatsen kunnen een leefruimte bieden voor diverse flora en fauna. Het aanplanten van inheemse soorten langs de oevers levert een bijdrage aan het vergroten van de biodiversiteit
SDG 15 Begraafplaatsen kunnen bijdragen aan het vergroten van de leefomgeving van de flora en fauna. Door bepaalde delen minder intensief te onderhoud  en inheemse soorten en bloembollen aan te planten wordt een bijdrage geleverd aan het vergroten van de biodiversiteit.

Toelichting aanmelding
Als gemeente met vijftien begraafplaatsen kan De Fryske Marren aan nabestaanden een grote variatie aan mogelijkheden bieden. Een begraafplaats die er verzorgd uitziet met aantrekkelijke beplanting, een aangename sfeer en privacy zorgt voor meer en langer verblijf (bezoek) door nabestaanden. Als gemeente zijn wij wettelijk verplicht om te voorzien in de mogelijkheid tot begraven voor onze inwoners. Op 23 april 2025 is het plan voor de begraafplaatsen door de raad vastgesteld.  Hierin worden de kaders voor de kwaliteit van het groen op de begraafplaatsen vastgesteld. Daarnaast wordt in het plan voorgesteld om 1 extra fte aan te nemen. Hiermee is een structureel bedrag van € 70.000 per jaar gemoeid.

Door 1 fte vast in dienst te nemen en een beperkte flexibele schil te behouden is er meer stabiliteit en continuïteit binnen het team. Dit bevordert een consistente aanpak van het onderhoud op de begraafplaatsen en leidt tot een hogere kwaliteit van het werk en betere service aan de bezoekers.

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder de extra FTE komt de continuïteit van de werkzaamheden onder druk te staan, vooral tijdens piekperiodes (zoals seizoensgebonden onderhoud en een toename van begrafenissen). Het huidige team werk al op maximale capaciteit. Structurele onderbezetting kan leiden tot verhoogde werkdruk met een groter risico op ziekteverzuim. Het tijdig en respectvol uitvoeren van begrafenissen kan onder druk komen te staan door personele tekorten. Door capaciteitsgebrek kunnen onderhoudstaken niet tijdig worden uitgevoerd, wat kan leiden tot klachten van bezoekers en nabestaanden.

13. Verhoging dotatie planmatig onderhoud vastgoed

Verhoging dotatie planmatig onderhoud vastgoed

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

303

303

303

303

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Duurzame Steden en Gemeenschappen: Werken aan veilige, veerkrachtige en duurzame stedelijke leefomgevingen.
Onze gebouwen bieden ruimte aan allerhande maatschappelijke activiteiten voor onze inwoners. De instandhouding van deze gebouwen draagt bij aan het duurzaam in stand houden van onze mienskip.

Toelichting aanmelding
Het Meerjarenonderhoudsplan (MJOP) voor de gemeentelijke vastgoedportefeuille dient eenmaal per vier jaar door de raad herijkt te worden. Er wordt op gekoerst dat de raad in het tweede kwartaal van 2025 het meerjarenonderhoudsplan Vastgoed 2025-2029 bespreekt en hierover een besluit neemt. Als de raad een ander besluit neemt dan het raadsvoorstel, dan worden de financiële consequenties van het andere besluit meegenomen bij de begroting 2026.  Het MJOP leidt tot een verhoging van de jaarlijkse dotatie met € 303.000.

Deze verhoging is voor het grootste gedeelte ontstaan door prijsstijgingen sinds de laatste herijking 2021 en is in het raadsvoorstel verder toegelicht

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder deze extra dotatie kan de gemeentelijk vastgoedportefeuille niet op het vastgestelde onderhoudsniveau onderhouden worden. Doordat dit onderhoudsniveau zich al begeeft op de laatste trede voor het ontstaan van onomkeerbare schade (conditie 4 NEN2767), zullen de onderhoudslasten verder toenemen.
Ook voldoet gemeente de Fryske Marren dan niet aan haar wettelijke verplichtingen omtrent het onderhoud van (dit segment) van haar kapitaalgoederen.

14. Formatie verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Formatie verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Categorie

Lopende majeure projecten

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

11. Duurzame Steden en Gemeenschappen: Werken aan veilige, veerkrachtige en duurzame stedelijke    leefomgevingen.
Deze aanvraag ziet op het invullen van de verduurzaming van onze gemeentelijke gebouwen.

13. Klimaatactie: Dringende maatregelen nemen om klimaatverandering en de gevolgen ervan aan te pakken.
Met het verduurzamen van onze gebouwen, dragen wij bij aan het halen van de gestelde doelen van het Klimaatakkoord.

Toelichting aanmelding
In 2022 heeft de gemeente de Routekaart verduurzaming gemeentelijk vastgoed DFM (Routekaart) vastgesteld, inclusief bijbehorende financiering voor zowel de realisatie als benodigde begeleiding- en advieskosten.
 
Gegeven het permanente karakter van deze raadsopdracht (2023-2036), stellen voor om over te gaan tot het werven van een projectleider verduurzaming gemeentelijk vastgoed. De kosten van € 120.000 worden gedekt vanuit de bestaande budgetten voor begeleiding- en advieskosten voor verduurzaming vastgoed.

Met het verwerven van een vaste projectleider in loondienst, wordt het beschikbaar gestelde budget beter benut en de continuïteit van het proces beter gewaarborgd.

Daarnaast stelt de verwerving van een vaste projectleider ons in de gelegenheid om de in 2024 toegekende gelden vanuit de Subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) beter te benutten. Deze subsidie is een tijdgebonden cofinanciering voor het uitvoeren van een aantal specifieke verduurzamingsmaatregelen. Wij hebben deze subsidie toegekend gekregen voor meerdere gebouwen die verder in onze planning staan. Dit maakt het mogelijk om de verduurzaming van deze gebouwen in de komende jaren te versnellen. Hiermee kunnen wij eerder profiteren van de bijkomende energiebesparing en milieuwinst.

Risico indien niet gehonoreerd
De projectbegeleiding zal tot 2036 ingehuurd worden tegen een bijbehorend tarief. Dit zal heeft hogere kosten tot gevolg en heeft daarmee impact op de financiële ruimte binnen de verduurzamingsopgave. Daarbij zal door externe inhuur naar verwachting kennis minder goed binnen de eigen organisatie geborgd worden.
Voor wat betreft de DUMAVA subsidies bestaat het risico dat wij de aangevraagde projecten niet op tijd kunnen opleveren en de toegekende bedragen moeten terugbetalen. Het is de vraag of er tegen die tijd en andere gelijkwaardige regeling is waar wij dan voor kunnen opteren.

15. Verhoging begrotingssubsidie St. tot Behoud van Rijksmonumenten (BRM)

Verhoging begrotingssubsidie St. tot Behoud van Rijksmonumenten (BRM)

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

50

50

50

50

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Het (Rijksmonumentale) erfgoed wat stichting BRM in stand houdt, is onderdeel van de (maatschappelijke) infrastructuur van onze mienskip. Het gaat om kerktorens, klokkenstoelen en windmolens.

Toelichting aanmelding
Stichting tot Behoud van Rijksmonumenten (stichting BRM) is eigenaar van 26 monumenten in De Fryske Marren, waarvan 25 Rijksmonumentaal en één een gemeentelijk monument. Dit bezit bestaat uit monumentale klokkenstoelen, kerktorens en windmolens en is deels tot stand gekomen na een uitruil van een aantal monumenten tussen gemeente De Fryske Marren en de BRM in 2016. Eén van de overwegingen achter deze uitruil was de wijze waarop een stichting als de BRM aanspraak kan maken op subsidieregelingen die buiten het bereik van gemeente De Fryske Marren liggen. Zo lukte het de stichting BRM in 2023 om - naast de subsidie van gemeente De Fryske Marren- zo’n €209.000 aan (project)subsidies binnen te halen.  

Voor het beheer en onderhoud van deze voormalige eigendommen van de gemeente ontvangt de stichting sinds 2016 een vaste jaarlijkse bijdrage (begrotingssubsidie) van € 125.000,- van gemeente De Fryske Marren. In 2023 en 2024 is deze subsidie incidenteel verhoogd naar €150.000. Jaarlijks verantwoordt stichting BRM haar uitgaven onder andere aan de hand van haar meerjaren onderhoudsplan, wat zij opstelt op basis van periodieke inspectierapporten van de Monumentenwacht Fryslân. Uitgangspunt hierbij is een sober en doelmatig onderhoudsniveau.

Wij stellen voor om de subsidie vanuit Gemeente De Fryske Marren structureel met € 50.000 te verhogen naar €175.000 per jaar. Door stijgende onderhoudskosten en het tot dusver uitblijven van een structurele indexatie hiervoor, is dit gerechtvaardigd.

Risico indien niet gehonoreerd
De BRM zou in een nog grotere mate afhankelijk worden van andere subsidieverleners dan de gemeente om haar instandhoudingstaken uit te kunnen voeren.
Doordat de regelingen voor erfgoedsubsidies versoberen, lijkt dit een onmogelijke opgave. In het meest verstrekkende geval zou de BRM haarzelf op moeten heffen en kan de gemeente uiteindelijk geconfronteerd worden met een groot gedeelte van de onderhoudstaken van haar voormalig bezit.

16. Realisatie doorfietsroute Joure-Sneek

Realisatie doorfietsroute Joure-Sneek

Categorie

Wens

Totale investering

831

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

33

66

66

66

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Een comfortabele en veilige fietsverbinding stimuleert duurzame mobiliteit, draagt bij aan de verkeersveiligheid en bevordert gezondheid via actieve verplaatsing. Het project is onderdeel van een provinciaal netwerk en draagt bij aan een toekomstbestendige infrastructuur.

Toelichting aanmelding
Naar aanleiding van de raadsmemo ´benodigde middelen voor fietsveiligheidsprojecten´ van 30 oktober 2024 heeft de gemeenteraad op 4 november 2024 een motie aangenomen waarin de raad het college verzoekt een planning te maken van de nog uit te voeren fietsveiligheidsmaatregelen. Daarin werd ook het verzoek gedaan om de uitvoering van de doorfietsroute Joure-Sneek dit jaar op te starten. De voorbereidende werkzaamheden voor dit project zijn al uitgevoerd. Om schot in de zaak te houden is het gewenst om het project in 2026 uit te voeren. Daarvoor vragen we in de aanmelding de benodigde middelen.

De fietsverbinding Joure-Sneek is door de gemeente aangemerkt als zijnde doorfietsroute en maakt deel uit van een provinciaal netwerk. Een doorfietsroute is een regionale fietsroute waarop je comfortabel en zonder oponthoud kunt fietsen naar een bestemming. In geval van een vrijliggend fietspad, zoals het geval is tussen Joure en Sneek, dient een minimale breedte beschikbaar te zijn van 3,50 meter. In de huidige situatie is de breedte rond de 2,50 meter en daarmee dus onvoldoende om aangemerkt te kunnen worden als doorfietsroute. Het fietspad zal dus minimaal 1 meter breder moeten worden gemaakt. Vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (3e tranche) zijn er subsidiemogelijkheden voor deze maatregel. Voorwaarde voor deze subsidie is dat de aanvrager (de gemeente) 50% zelf moet bijdragen, dit is exclusief de directiekosten.  

Hiervan uitgaande komen we uit op een totale investeringsbedrag van €1.955.000. Hiervan is €830.875 subsidiabel. De eigen bijdrage bedraagt dan: €1.124.125. Er is al een investeringsbudget van €293.500 opgenomen in de begroting voor dit traject. Het gevraagde (extra) investeringsbedrag komt dan uit op: €830.625.

Risico indien niet gehonoreerd
Met het niet honoreren van de aanvraag is er geen mogelijkheid om de fietsverbinding Joure – Sneek te optimaliseren. Het fietspad voldoet dan niet aan de criteria zoals die aan een doorfietsroute wordt gesteld met potentiële verkeersonveilige situaties tot gevolg.

17. Grootschalig onderhoud pont Langweer *

Grootschalig onderhoud pont Langweer *

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

125

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Goed onderhoud voorkomt kapitaalsvernietiging en garandeert veilige bereikbaarheid. De onderhoudsbeurt biedt tevens ruimte om elektrificatie in de toekomst mogelijk te maken, in lijn met gemeentelijk klimaatbeleid.

Toelichting aanmelding
De grote pont Langweer moet een keer in de vier jaar voor groot onderhoud worden droog gezet. Tijdens dit droogzetten wordt groot onderhoud gepleegd zoals schilderwerk, motorenrevisie en (wettelijke) elektrische aanpassingen. De kosten van deze beurt bedragen gemiddeld € 125.000,-. Ook wordt bij deze onderhoudsbeurt onderzocht of elektrificatie op termijn haalbaar is. Mocht dit haalbaar zijn, dan komen we daar in de reguliere P&C documenten op terug.

In de begroting zijn alleen middelen voor dagelijks en storingsonderhoud begroot en wordt groot onderhoud via de perspectiefnota aangevraagd.

Risico indien niet gehonoreerd
Door geen groot onderhoud uit te voeren plegen we kapitaalsvernietiging. De kans bestaat dat de pont niet door de jaarlijkse verplichte keuring voor beroepsvaartuigen komt en niet meer gebruikt mag worden.
Daarbij is er ook risico dat de pont vaker uit zal vallen. Dit geeft de nodige overlast en imagoschade.

18. Actualisatie omgevingsvisie *

Actualisatie omgevingsvisie *

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

50

50

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Duurzame ontwikkeling in de breedste zin is één van de maatschappelijke doelen van de Omgevingswet. In de omgevingsvisie zegt de gemeente hoe zij het leefgebied wil ontwikkelen en beschermen. Die keuzes werkt zij uit in omgevingsprogramma’s en in het omgevingsplan.

Toelichting aanmelding
Onze omgevingsvisie is in december 2022 door de gemeenteraad vastgesteld. De raad heeft toen ook besloten dat de omgevingsvisie in ieder geval eens in de 4 jaar geactualiseerd moet worden. Dit zou dan in 2026 plaats moeten vinden.

In de tweede helft van 2025 zal de gemeenteraad via een startnotitie  gevraagd worden om met deze actualisatie te starten.
De actualisatie bestaat (ten minste) uit twee onderdelen:
1.   Een inhoudelijke actualisatie;
2.   Het omzetten van de omgevingsvisie in de wettelijk verplichte STOP-TPOD standaard. Het maken van de visie in deze standaard is vereist om de visie te ontsluiten via het Digitale Stelsel Omgevingswet.

Er moet nog een aantal keuzes gemaakt worden om de reikwijdte van de actualisatie te bepalen, in welk tijdpad deze actualisatie moet plaatsvinden en wat voor capaciteit benodigd is. Voorbeelden van de keuzes zijn: in welke mate externe begeleiding in opstelling nodig is (afhankelijk van capaciteit projectleiders), grootte van het participatietraject en of een evaluatie wel of geen onderdeel uitmaakt van de actualisatie. Ook kan het zijn dat de actualisatie aanleiding geeft tot het uit moeten voeren van een plan MER.
Afhankelijk van de keuzes die gemaakt worden voor het opstellen van deze actualisatie is er een budget nodig om de visie te actualiseren en om de geactualiseerde versie om te zetten in de vereiste standaard. Hiervoor vragen wij voor twee jaar een bedrag van € 50.000 aan.

Risico indien niet gehonoreerd
Op grond van de Omgevingswet is de omgevingsvisie  voor de gemeenteraad het kader stellende sturingsinstrument  voor de fysieke leefomgeving. In de visie legt de gemeenteraad de ambities en doelen voor de fysieke leefomgeving vast voor de lange termijn. Deze ambities en doelen moeten vervolgens vertaald worden in het omgevingsplan en omgevingsprogramma’s. De omgevingsvisie is geen statisch document, maar is onderdeel van de beleidscyclus onder de Omgevingswet. Monitoring, evaluatie en actualisatie is vereist. Gelet op het grote aantal ruimtevragers die uit tal van opgaven komen is het ook van groot belang dat er een actuele omgevingsvisie is.  Niet alleen om eigen opgaven in beeld te hebben, maar ook om  bij andere ruimtevragers duidelijk te maken wat de koers is van onze gemeente. De  gemeenteraad heeft bepaald  dat de omgevingsvisie in ieder geval eens in de 4 jaar geactualiseerd moet worden.
Sinds 1 januari 2025 is het verplicht om de omgevingsvisie in de standaard STOP TPOD aan te leveren voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Dit is bij de huidige versie nog niet het geval. Wanneer er  een inhoudelijke wijziging wordt vastgesteld, moet de hele omgevingsvisie naar deze standaard worden omgezet.

19. Vergunningverlener omgevingswet *

Vergunningverlener omgevingswet *

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

250

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Het versterken van de vergunningverlening is nodig om te voldoen aan wettelijke termijnen en kwaliteitseisen. Dit versterkt de dienstverlening en borgt een effectieve uitvoering van de Omgevingswet, die gericht is op duurzame ontwikkeling van de leefomgeving.

Toelichting aanmelding
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden en in het tweede kwartaal van 2025 komen we met een evaluatie richting de gemeenteraad over de onderdelen leges, participatie, adviesrecht en delegatie. Net als vele andere gemeenten bevinden wij ons nog in een fase van transitie naar het werken in overeenstemming met de Omgevingswet. De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. We hechten belang aan het behoud van de cultuurhistorische, ruimtelijke en natuurwaarden in het bestaande landschap.

We zijn nu een jaar ‘onderweg’ en merken in z’n algemeenheid op dat het werken onder de Omgevingswet nog steeds ingewikkeld is en meer tijd vergt dan dat dit onder Wabo het geval was. Deels heeft dit te maken met het je eigen maken van de nieuwe wetgeving, anderzijds moeten we concluderen dat het geheel een stuk complexer is geworden door een meer integrale benadering van de aanvragen. Je moet veel zaken overzien en er direct op kunnen inspelen. Denk daarbij bijvoorbeeld over de ontwikkelingen rondom stikstof en de impact daarvan op ontwikkelingen, maar ook met name onze agrarische ondernemers.

Bijkomend punt is dat voor nieuwe (woningbouw)ontwikkelingen nog niet vaak een wijziging van het omgevingsplan wordt gevraagd, waardoor initiatieven met name door middel van het vergunningen-instrument worden aangevraagd en behandeld binnen team VTH. Dit heeft er toe geleid dat wij in november 2024 een ‘stop’ hebben moeten zetten op het in behandeling nemen van conceptverzoeken. Dat is natuurlijk een ongewenste situatie. Mondjesmaat kunnen dergelijk verzoeken worden opgepakt, maar we moeten nu ook concluderen dat de wachtlijst groeiende is. Om dit op te lossen is het honoreren van deze aanmelding gewenst.

Alles overwegend vragen we voor het komende jaar tijdelijk extra budget aan voor 2 vergunningverleners Omgevingswet. Dit komt neer op een bedrag van € 250.000.

Risico indien niet gehonoreerd
Als deze aanmelding niet wordt gehonoreerd voldoen we niet aan termijnen in wet-en regelgeving. Vooroverleggen en (concept)aanvragen kunnen niet tijdig worden afgehandeld, dit komt de dienstverlening niet ten goede.

20. Lemmer Waterfront *

Lemmer Waterfront *

Categorie

Lopende majeure projecten

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

100

50

50

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

De herontwikkeling van het Waterfront biedt kansen voor woningbouw, toerisme en maatschappelijke voorzieningen, passend bij klimaatadaptatie en circulaire gebiedsontwikkeling. Het project draagt bij aan een toekomstbestendige en vitale kern van Lemmer.

Toelichting aanmelding
Het gebied dat aangeduid wordt als Lemmer Waterfront ligt tegen de historische kern van Lemmer aan en is op dit moment in gebruik voor bedrijvigheid. Het is een unieke locatie dicht bij het centrum en gelegen aan het IJsselmeer. De mogelijkheden om in Lemmer te bouwen zijn gering. Dat geldt voor woningen maar ook voor andere functies zoals de uitbreiding van toeristische mogelijkheden en maatschappelijke voorzieningen in Lemmer. Het is daarom interessant om te onderzoeken in hoeverre dit gebied hieraan bij kan dragen. Dit betekent een gehele transformatie van het gebied.
Om regie op de grond in het gebied te krijgen heeft de gemeenteraad op 17 juli 2024 het voorkeursrecht gevestigd op de gronden bij het Waterfront in Lemmer. Het voorkeursrecht geldt voor een periode van drie jaar. In deze drie jaar is het van belang om de fysieke, planologische en financiële (on)mogelijkheden voor de ontwikkeling van het gebied te onderzoeken evenals de wijze van een eventuele samenwerking met marktpartijen. Hier wordt in de voorjaarsrapportage 2025 een aanvraag voor gedaan ter hoogte van € 200.000 voor de eerste onderzoeken. Om ook daarna de planvorming door te kunnen zetten wordt deze aanvraag perspectiefnota gedaan. Deze kosten hebben wij geraamd op € 100.000 in 2026 en € 50.000 in 2027 en 2028. De kosten voor de planvorming omvatten niet de kosten voor de mogelijke verwerving van gronden. Op het moment dat dit speelt, komen we terug via de reguliere P&C cyclus.

Risico indien niet gehonoreerd
De planvorming voor Lemmer Waterfront stagneert.

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2025 12:36:02 met de export van 05/19/2025 12:32:18