Addendum bij Perspectiefnota 2026

2. Beoogde te honoreren aanmeldingen

Bedrag x € 1.000

Nr.

Gehonoreerde aanmelding

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Programma 9. Financiën en algemene dekkingsmiddelen

5

Fries taalbeleid

65

65

65

65

32

Functioneel beheer werkplek en werkplek software

98

98

98

98

33

Versterking security

60

60

60

60

34

Functionaris gegevensbescherming (FG)

37

37

37

37

35

Geo-specialist Omgevingswet

98

98

98

98

36

Uitbreiding HR

107

107

107

107

37

Budget werving en selectie *

120

120

-

-

38

Uitbreiding Openbare Orde en Veiligheid

107

107

107

107

39

Budget leren en ontwikkelen *

150

150

-

-

40

Formatie-uitbreiding Paspoort uitvoeringsregeling Nederland (PuN)

139

139

139

139

41

Uitvoeringsprogramma dienstverlening *

75

-

-

-

Totaal

1.056

981

711

711

Waarvan ten laste van de Algemene reserve (incidenteel)*

345

270

-

-

Waarvan ten laste van de exploitatie (structureel)

711

711

711

711

5. Fries taalbeleid

Fries taalbeleid

Categorie

Wens

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

65

65

65

65

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

0,67

0,67

0,67

0,67

Toelichting relatie SDG's

De inspanningen verhogen om het culturele en natuurlijke erfgoed van de wereld te beschermen en veilig te stellen.

Toelichting aanmelding
Vanuit het coalitieakkoord ‘Fûnemint foar moarn 2022-2026’ ligt er een bestuurlijke opdracht om te komen met een nieuw en ambitieus Fries taalbeleid. Dit beleid is op 11 maart 2025 vastgesteld door de raad.  Hiermee heeft de raad ingestemd met het plusscenario, wat betekent dat het benodigde jaarlijkse structurele budget € 98.000 is. Hiervan is € 4.000 al beschikbaar, waardoor het extra benodigde budget € 94.000 betreft. Hiervan wordt €65.000 voor het aanstellen van een beleidsmedewerker Fries (0,67 fte) en € 29.000 voor activiteiten en subsidies ingezet. De benodigde € 29.000 voor activiteiten en subsidies is meegenomen bij de aanmelding 5. Fries taalbeleid onder programma 1. Bestuur en organisatie.

Risico indien niet gehonoreerd
Indien de aanmelding niet wordt gehonoreerd dan heeft dit consequenties voor het beleid en de gestelde ambities. Deze zullen dan naar beneden moeten worden bijgesteld.

32. Functioneel beheer werkplek en werkplek software

Functioneel beheer werkplek en werkplek software

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

98

98

98

98

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

9. Toenemende digitalisering versterkt een duurzame organisatie
16. Veilig systemen zijn essentieel voor onze dienstverlening richting onze inwoners.

Toelichting aanmelding
De werkplek en bijbehorende software vormen de ruggengraat van de digitale werkomgeving binnen de gemeente. Een goed functionerende werkplek is cruciaal voor de continuïteit van gemeentelijke diensten en het ondersteunen van medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden.

Met de toenemende digitalisering, de toenemende afhankelijkheid van cloudsoftware en de invoering van hybride werken is het beheer van digitale werkplekken veel complexer geworden. Daarnaast vergt de integratie van beveiligingsmaatregelen en updates volgens de Cyberbeveiligingswet (NIS2) extra expertise en capaciteit. Daarmee is de noodzaak ontstaan om separaat functioneel beheer voor de werkplek te organiseren.

Het toevoegen van één extra FTE (€ 98.000) is noodzakelijk om te zorgen voor continuïteit, efficiëntere ondersteuning van medewerkers en betere naleving van wet- en regelgeving. Hiermee worden risico's beperkt, operationele kosten verlaagd en de digitale weerbaarheid versterkt.

Het rijk stelt geen extra geld beschikbaar voor de extra maatregelen die er nodig zijn.

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder de extra FTE neemt de kans op vertraagde dienstverlening, storingen en beveiligingsincidenten aanzienlijk toe. De gemeente loopt risico om niet te voldoen aan de Cyberbeveiligingswet (NIS2), wat kan leiden tot boetes en reputatieschade. Dit heeft directe impact op de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de gemeentelijke diensten.

33. Versterking security

Versterking security

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

60

60

60

60

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Veilig systemen zijn essentieel voor onze dienstverlening richting onze inwoners.

Toelichting aanmelding
De digitale dreigingen nemen toe en gemeenten worden steeds vaker het doelwit van cyberaanvallen. Met de invoering van de Cyberbeveiligingswet (NIS2) krijgt de gemeente meer verplichtingen, zoals het nemen van passende beveiligingsmaatregelen, het uitvoeren van audits en het rapporteren van incidenten.

Aanvullend structureel budget van € 60.000 is essentieel om te voldoen aan de Cyberbeveiligingswet (NIS2), onafhankelijk controles en audits op IT-systemen te faciliteren en onze digitale weerbaarheid structureel te versterken.

Dit verlaagt risico's zoals cyberaanvallen, datalekken, boetes en verlies van vertrouwen bij inwoners, wat kan leiden tot aanzienlijke financiële schade en aantasting van de gemeentelijke reputatie.

Het rijk stelt geen extra geld beschikbaar voor de extra maatregelen die er nodig zijn.

Risico indien niet gehonoreerd
Zonder extra budget loopt de gemeente een verhoogd risico op cyberaanvallen, met mogelijk ontwrichtende gevolgen zoals de uitval van essentiële diensten, waaronder burgerzaken of openbare veiligheid. Het niet voldoen aan de Cyberbeveiligingswet (NIS2) kan leiden tot hoge boetes en juridische complicaties. De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) treedt op als toezichthouder en kan sancties opleggen aan zowel de organisatie als individuele bestuurders. Het gaat daarbij om bestuurlijke boetes voor de gemeente tot € 10 miljoen, en persoonlijke boetes voor directieleden en collegeleden tot € 25.000. Een gebrek aan voldoende beveiliging kan daarnaast het vertrouwen van leveranciers schaden, waardoor samenwerkingen en dienstverlening onder druk komen te staan. Deze situaties brengen niet alleen financiële lasten met zich mee, maar kunnen ook de reputatie van de gemeente blijvend beschadigen.

34. Functionaris gegevensbescherming (FG)

Functionaris gegevensbescherming (FG)

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

37

37

37

37

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

0,33

0,33

0,33

0,33

Toelichting relatie SDG's

Door het in dienst hebben van een FG’er voldoen we niet alleen aan de wetgeving maar dragen we bij aan een betrouwbare en transparante organisatie die in staat is de privacy van onze medewerkers en inwoners te garanderen

Toelichting aanmelding
Met de steeds striktere privacywetgeving, zoals de AVG, loopt een organisatie zonder FG het risico op boetes en reputatieschade bij nalevingsfouten of datalekken. De FG zorgt ervoor dat de organisatie voldoet aan wet- en regelgeving, adviseert over privacy vriendelijke processen en helpt om gegevensbeveiliging te verbeteren, waardoor de organisatie niet alleen voldoet aan de wet, maar ook de privacy van betrokkenen beschermt.

Kortom ook in onze organisatie is de functie van FG’er steeds belangrijker geworden. Oorspronkelijk was er sprake van 0,2 fte welke gecombineerd werd met een andere functie. De rol van FG’er dient onafhankelijk te kunnen opereren en dat is een van de redenen om de rol apart te positioneren. Anderzijds hebben we op basis van ervaring van het afgelopen jaar de conclusie getrokken dat de omvang onvoldoende is voor een organisatie van onze grootte. Het vinden van een geschikte kandidaat die over de juiste expertise beschikt en voor een deeltijd functie beschikbaar is, is meer dan uitdagend. Dat is de reden dat wij, om deze rol effectief in te vullen, een duurzame samenwerking hebben opgezet met gemeente Heerenveen. De huidige FG’er werkt voor beide gemeenten, wat wederzijds voordeel oplevert door het delen van kennis en ervaringen.

Om deze samenwerking in de toekomst te kunnen continueren en voldoende bescherming aan de organisatie te bieden is uitbreiding van 0,3 fte met de daarbij behorende salariskosten van € 37.000 noodzakelijk.

Risico indien niet gehonoreerd
1.   Verwachting is dat huidige FG’er niet voor 0,2 fte aanstelling bij DFM blijft. Daarmee verliezen we niet alleen de samenwerking maar ook de expertise welke tot op heden is opgedaan.
2.   De organisatie heeft onvoldoende slagkracht in het werkveld van de FG’er.
3.   Het vinden van een geschikte kandidaat met het benodigde profiel is bijzonder moeilijk, gezien de schaarste aan professionals met de juiste kennis en ervaring in dit vakgebied.

35. Geo-specialist Omgevingswet

Geo-specialist Omgevingswet

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

98

98

98

98

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

Duurzame ontwikkeling in de breedste zin is één van de maatschappelijke doelen van de Omgevingswet. In de omgevingsvisie zegt de gemeente hoe zij het leefgebied wil ontwikkelen en beschermen. Die keuzes werkt zij uit in haar omgevingsplan. Dit heeft een relatie met vrijwel alle SDG’s, vooral die die te maken hebben met de fysieke leefomgeving.

Toelichting aanmelding
Op grond van de Omgevingswet is het voor de gemeente verplicht om een omgevingsvisie te maken. Hierin zegt de gemeente hoe zij het leefgebied wil ontwikkelen en beschermen. De keuzes in de omgevingsvisie worden uitgewerkt in een ook verplicht op te stellen omgevingsplan. Verder kan de gemeente het instrument programma inzetten om specifieke doelen voor de fysieke leefomgeving te bereiken. Voor de omgevingsvisie en programma’s worden teksten aan locaties gekoppeld om aan te geven waar het stuk tekst van toepassing is. In een omgevingsplan neemt de gemeente regels op voor de fysieke leefomgeving en vrijwel elke regel wordt gekoppeld aan een werkingsgebied: de plek of plekken binnen het gemeentelijk grondgebied waar die regel geldt. Zo’n werkingsgebied wordt afgebakend met de begrenzing ervan: de geometrie. Die geometrie kan veranderen bij wijziging van regels of bij veranderingen in het grondgebied. Het gaat om veel regels en veel locaties!
Het creëren, beheren van omgevingsplanlocaties (geometrieën) en het analyseren ervan op inconsistenties en tegenstrijdigheden betreft een nieuwe, structurele taak, die voortvloeit uit de invoering van de Omgevingswet. Dit betreft het aandachtsgebied van een geo-Specialist, waarbij nauw moet worden samengewerkt met de regelanalist en andere collega’s van de teams RO en VTH. Hiervoor vragen wij 1 fte aan wat neerkomt op € 98.000.

Risico indien niet gehonoreerd
- Zonder geo-specialist kan de gemeente niet voldoen aan de wettelijke verplichting om het omgevingsplan van rechtswege om te zetten in een ‘echt’ omgevingsplan. Als regels niet aan locaties kunnen worden gekoppeld, kunnen geen wijzigingsbesluiten worden gemaakt.
- Teksten in de omgevingsvisie en in omgevingsprogramma’s kunnen niet aan locaties worden gekoppeld.
- Het niet nauwkeurig vastleggen van de locaties kan grote juridische consequenties hebben of leiden tot ongewenste activiteiten in de fysieke leefomgeving.

36. Uitbreiding HR

Uitbreiding HR

Categorie

Wens

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

107

107

107

107

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

Deze uitbreiding versterkt duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap in een krappe arbeidsmarkt, met aandacht voor mentale en fysieke gezondheid van medewerkers.

Toelichting aanmelding
Om onze organisatie toekomstbestendig te houden, vragen wij om de uitbreiding van 1 fte HR Business Partner. De uitdagingen waarmee we te maken hebben, vragen om een sterkere HR-organisatie. Opgaven worden steeds complexer en vereisen niet alleen dat ons personeel zich voortdurend door ontwikkelt, maar ook dat er meer aandacht is voor duurzame inzetbaarheid, veranderende competenties en strategisch personeelsbeleid.

In vergelijking met andere gemeenten is de HR-capaciteit bij De Fryske Marren laag. Tot nu toe hebben we steeds kunnen meebewegen met de groei en ontwikkeling van onze organisatie, o.a. door efficiëntieverbeteringen. Nu de uitdagingen steeds groter worden en meer aandacht vragen, beginnen we in te boeten op kwaliteit. We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt en een hogere doorloop van personeel, stijgend verzuim als gevolg van de hoge werkdruk (landelijk verschijnsel) en zwaardere casuïstiek – mede veroorzaakt door een vergrijzende arbeidsbevolking en een toename van chronische ziekten.

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de passage over HR middelen voor een toekomstbestendige organisatie in onderdeel 4.1 Formatievraagstukken van hoofdstuk 4. Ontwikkelingen.

Dit betreft een aanmelding van 1 FTE voor € 107.000.

Risico indien niet gehonoreerd
- Bij onvoldoende capaciteit is er een groot risico dat HR niet in staat is om de noodzakelijke processen adequaat uit te voeren. Dit gaat direct ten koste van de kwaliteit van de dienstverlening aan zowel interne als externe stakeholders.

- Met de huidige capaciteit is het moeilijk om de kwaliteit van het HR-beleid op peil te houden. Het kan leiden tot onvoldoende of onvolledige uitvoering van wet- en regelgeving (bijvoorbeeld de Wet verbetering poortwachter of de Arbowet). Onvoldoende aandacht voor wet- en regelgeving (zoals de Wet arbeidsmarkt in balans, de Participatiewet of de Arbowet) kan juridische en financiële risico’s met zich meebrengen. Bijvoorbeeld, als re-integratie van langdurig zieke medewerkers niet goed wordt begeleid, kan dit leiden tot boetes of schadeclaims.

- Zonder extra HR-capaciteit zal de werkdruk binnen het huidige team blijven stijgen. De bestaande medewerkers zullen moeite hebben om de toenemende taken effectief te blijven uitvoeren, wat kan leiden tot overbelasting, verhoogd verzuim en uiteindelijk zelfs verloop van (HR-)personeel.

37. Budget werving en selectie *

Budget werving en selectie *

Categorie

Wens

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

120

120

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Het invullen van moeilijk vervulbare vacatures is essentieel voor het leveren van kwalitatieve en betrouwbare publieke diensten. Externe bureaus dragen bij aan het vinden van gekwalificeerd personeel.

Toelichting aanmelding
Op de arbeidsmarkt gaat het om de vraag naar en aanbod van arbeidskrachten. Het aanbod van arbeidskrachten is sterk verminderd en leidt tot krapte op de arbeidsmarkt. Hierdoor zijn bepaalde vacatures in onze organisatie moeilijk en soms niet in te vullen. Externe werving- en selectiebureaus kennen zowel de markt, als de behoeften en belangen van professionals binnen hun netwerk en slagen er hierdoor in om geschikte kandidaten voor ons te werven en te selecteren. Omdat wij onvoldoende budget hebben om deze kosten te dekken, heeft dit in 2023 en 2024 al geleid tot overschrijding. Daarom vragen wij € 120.000 aan voor de jaren 2026 en 2027.

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de passage over HR middelen voor een toekomstbestendige organisatie in onderdeel 4.1 Formatievraagstukken van hoofdstuk 4. Ontwikkelingen.

Risico indien niet gehonoreerd
Het niet meer inzetten van externe werving- en selectiebureaus heeft tot gevolg dat moeilijk vervulbare vacatures niet worden ingevuld of dat het zeer lang gaat duren voordat deze worden ingevuld. Het langer open staan van vacatures leidt tot een hogere werkbelasting van de zittende medewerkers wat kan leiden tot overbelasting en uitval door ziekte. Om te voorkomen dat onze dienstverlening aan de inwoners onder druk wordt gezet, zal het noodzakelijk zijn om extra tijdelijke krachten in te huren (ten laste van het centraal inhuurbudget). Dit tot het moment dat een geschikte kandidaat in dienst treedt.

38. Uitbreiding Openbare Orde en Veiligheid

Uitbreiding Openbare Orde en Veiligheid

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

107

107

107

107

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,00

1,00

1,00

1,00

Toelichting relatie SDG's

Het behouden en vergroten van een leefklimaat waarin onze inwoner zich veilig voelt. En zorgdragen dat we een inclusieve leefomgeving hebben waarin een ieder kan terugvallen op onze gemeente in het algemeen belang van veiligheid.

Toelichting aanmelding
De gemeente De Fryske Marren heeft, net als veel andere gemeenten, te maken met een steeds complexer wordend taakveld rondom Openbare Orde en Veiligheid (OOV). De afgelopen jaren zijn er nieuwe verantwoordelijkheden bijgekomen en taken uitgebreid, op het gebied van o.a. de aanpak van ondermijning, watertoerisme en jeugd- en zorgveiligheid. Daarnaast zijn er steeds intensievere samenwerkingen met interne en externe partners op lokaal en provinciaal niveau. Ook de veranderende rol van de politie en de GGZ speelt hierbij een belangrijke rol. Waar de politie en de GGZ voorheen soms de primaire verantwoordelijkheden droegen, is er nu steeds meer vraag naar een integrale benadering van deze vraagstukken, waarbij de gemeente een actieve coördinerende rol speelt. OOV speelt een cruciale rol in het samenwerken en afstemming met interne en externe partijen waarbij een integrale aanpak de basis vormt voor een veilige DFM. Zij vervullen een essentiële rol als verbinder in deze keten.

Op dit moment beschikt de gemeente over 2,98 FTE binnen OOV, wat niet toereikend is om de taken op een effectieve manier uit te voeren. Dit komt neer op 0,57 FTE per 10.000 inwoners. Ter vergelijking: andere gemeenten in de regio hebben doorgaans meer capaciteit:
•   Harlingen heeft 3,5 FTE voor 16.188 inwoners (2,16 FTE per 10.000 inwoners).
•   Súdwest-Fryslân heeft 8,67 FTE voor 90.883 inwoners (0,95 FTE per 10.000 inwoners).
•   Leeuwarden heeft 12,8 FTE voor 127.064 inwoners (1 FTE per 10.000 inwoners).
•   Heerenveen heeft 3,8 FTE voor 51.637 inwoners (0,74 FTE per 10.000 inwoners).
•   Waadhoeke heeft 4,5 FTE voor 46.718 inwoners (0,96 FTE per 10.000 inwoners).
Uit deze cijfers blijkt dat de wens om 1 FTE per 10.000 inwoners beschikbaar te stellen voor OOV een gangbare en haalbare norm is binnen de regio. De huidige capaciteit van 2,98 FTE in De Fryske Marren is onvoldoende om de groeiende verantwoordelijkheden adequaat te beheren. De voorgestelde verhoging naar 4 FTE komt dus niet alleen tegemoet aan de behoefte van de gemeente, maar brengt ons ook meer in lijn met vergelijkbare gemeenten, zodat we de veiligheid van onze inwoners effectief kunnen blijven waarborgen en de complexiteit van de opgaven kunnen blijven aangaan. Dit betreft een aanmelding van 1 FTE met en bedrag van € 107.000.
Voor het uitvoeren van deze taken ontvangen wij geen extra middelen van het rijk.

Risico indien niet gehonoreerd
Gezien de wettelijke verplichtingen van de burgemeester en de groeiende opgaven op het gebied van integrale veiligheid is het noodzakelijk dat de capaciteit wordt vergroot om het veiligheidsniveau op peil te houden.

39. Budget leren en ontwikkelen *

Budget leren en ontwikkelen *

Categorie

Wens

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

150

150

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

SDG 4: Kwaliteitsonderwijs
Investeren in opleiding en ontwikkeling draagt direct bij aan levenslang leren en het versterken van kennis en vaardigheden. Door medewerkers te ondersteunen in hun professionele groei, sluit het voorstel aan bij de doelstelling om toegang te bieden tot kwaliteitsonderwijs en gelijke kansen voor iedereen.

SDG 8: Waardig werk en economische groei
Een goed opgeleid personeelsbestand zorgt voor een efficiënte, professionele organisatie die economische en maatschappelijke uitdagingen aankan.

SDG 9: Industrie, innovatie en infrastructuur
Het onderzoek naar technologische hulpmiddelen, zoals een leermanagementsysteem, draagt bij aan het gebruik van innovatieve methoden en technologieën binnen de gemeente.

SDG 11: Duurzame steden en gemeenschappen
Door kennis en expertise te versterken, draagt de gemeente bij aan het bouwen van veerkrachtige gemeenschappen en duurzame infrastructuren.

SDG 16: Vrede, justitie en sterke publieke diensten
Door het opleiden van medewerkers wordt de dienstverlening betrouwbaarder, transparanter en beter afgestemd op de behoeften van inwoners.

Toelichting aanmelding
De wereld verandert snel, en als gemeente moeten we daarop inspelen. Vergrijzing binnen DFM, arbeidsmarktkrapte, steeds snellere uitstroom na een kort dienstverband, weinig doorstroom en opleidingsbudget dat niet meegroeit met de formatie.  De krappe arbeidsmarkt zet onze uitvoeringskracht extra onder druk, wat vraagt om investeren in ontwikkeling van medewerkers en het aantrekken en behouden van talent. We moeten sneller inspelen op de trends die zich voordoen op HR gebied om efficiënt te blijven werken. Onze organisatie moet daarom innovatief zijn en in staat om integrale oplossingen te bieden. Dit vraagt om investeringen om HR toekomstbestendig te maken. Het uitgangspunt daarbij is voortdurende ontwikkeling en verbetering om aantrekkelijk te blijven als werkgever. Het ontwikkelen en investeren we in de vaardigheden van onze mensen is onontbeerlijk.

Om HR goed te  equiperen naar de toekomst is het nodig om in te spelen op de trends die zich voordoen zoals uitstroom na een kort dienstverband, in te zetten op meer doorstroom van medewerkers binnen onze eigen organisatie en het ontwikkelen, opleiden van medewerkers t.b.v. van de doorstroom en interventies gericht op vitaliteit. Op dit moment is er niet voldoende budget en capaciteit binnen de organisatie/HR om deze vraagstukken adequaat op te pakken. Vergelijkbare gemeentelijke organisaties van vergelijkbare grootte hebben al ingespeeld op de trends en ontwikkelingen en een of meerdere opdrachten/specialisten die zich hiermee bezig houden. Met het aangevraagde budget willen we in 2026 en 2027 inzetten op de uitstroom die op ons af komt door vergrijzing en de landelijke trend dat medewerkers na een kort dienstverband uitstromen. Ook willen we inzetten op de doorstroom binnen onze organisatie in de toch al krappe arbeidsmarkt. Tot slot willen we inzetten op leren en ontwikkelen van onze medewerkers door opleiden en het opleidingsbudget efficiënter inrichten.

Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de passage over HR middelen voor een toekomstbestendige organisatie in onderdeel 4.1 Formatievraagstukken van hoofdstuk 4. Ontwikkelingen.

Dit betreft een incidentele aanmelding van € 150.000 voor de jaren 2026 en 2027.

Risico indien niet gehonoreerd
Wanneer we niet investeren in HR middelen t.b.v. een toekomstbestendige organisatie verwachten wij meer personeelsverloop. Wij kunnen niet inspelen op zowel interne uitdagingen zoals de vergrijzing in combinatie met een hoge uitstroom na een kort dienstverband en het vergroten van de doorstroom waardoor wij minder effectief en slagvaardig worden als organisatie. Het gevolg:
- Het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel zal leiden tot een daling in de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit kan zich uiten in de lengte van wachttijden voor vergunningaanvragen, de kwaliteit van ondersteuning van kwetsbare groepen en de snelheid waarmee ruimtelijke projecten kunnen worden uitgevoerd.    
- Onvoldoende investeren in de ontwikkeling van medewerkers beperkt hun capaciteit om in te spelen op nieuwe wet- en regelgeving, technologische veranderingen en complexere maatschappelijke vraagstukken.   
- Zonder adequate opleidingsmogelijkheden zal het huidige personeel meer verantwoordelijkheden moeten dragen, wat kan leiden tot hoge werkdruk, een toenemende kans op verzuim en vertrek van ervaren medewerkers.    
- Door hogere doorloop van personeel zonder een structureel beleid voor kennisoverdracht en ontwikkeling gaat waardevolle ervaring verloren, ontstaat er een breuk in de continuïteit van werkzaamheden en wordt de organisatie kwetsbaarder voor fouten en inefficiënties.

40. Formatie-uitbreiding Paspoort uitvoeringsregeling Nederland (PuN)

Formatie-uitbreiding Paspoort uitvoeringsregeling Nederland (PuN)

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

139

139

139

139

Eenmalige kredieten

-

-

-

-

Formatie

1,75

1,75

1,75

1,75

Toelichting relatie SDG's

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het kunnen aanvragen en uitreiken van reisdocumenten. Met ingang van 1 januari 2025 is de Paspoort uitvoeringsregeling Nederland aangescherpt en geldt er binnen het aanvraag en uitgifte proces van paspoorten en identiteitskaarten een verplichte functiescheiding (6-ogen principe). Aan deze wettelijke wijziging moet de gemeente aantoonbaar voldoen.

Toelichting aanmelding
De uitvoering van de Paspoortwet wordt geregeld vanuit de Paspoort uitvoeringsregeling Nederland (PuN). In deze regeling is bepaald dat per 1 januari 2025 bij het aanvragen, het bestellen en het uitgeven van een paspoort of identiteitskaart 6 paar ogen worden ingezet. Dus drie verschillende medewerkers. Dit om mogelijke ondermijning te voorkomen.
De huidige bezetting is gebaseerd op de inzet van twee medewerkers voor dergelijke werkzaamheden. Om te kunnen voldoen aan deze uitvoeringsregeling is het noodzakelijk de formatie structureel met 1,75 FTE (€ 139.000) uit te breiden. Hiermee brengen wij de formatie op orde om te kunnen voldoen aan de verplichting van het zes ogen principe op de locaties Joure, Balk en Lemmer.

Risico indien niet gehonoreerd
Dan zijn wij niet in staat om te voldoen aan de wettelijke verplichting die is bepaald in de Paspoort uitvoeringsregeling Nederland (PUN).

41. Uitvoeringsprogramma dienstverlening *

Uitvoeringsprogramma dienstverlening *

Categorie

Autonoom/wettelijk/onvermijdelijk

Totale investering

-

Begroting 2026

MJB 2027

MJB 2028

MJB 2029

Structurele exploitatielast

-

-

-

-

Eenmalige kredieten

75

-

-

-

Formatie

-

-

-

-

Toelichting relatie SDG's

Verminderen van de ongelijkheid onder de inwoners, meer gebruik maken van inclusie.
Samenwerken om de doelstellingen te bereiken.

Toelichting aanmelding
De dienstverleningsvisie is in 2022 door de raad vastgesteld en loopt door tot eind 2026. Inmiddels zijn er een aantal projecten afgerond waaronder werken op afspraak, toolbox, wikselwurk voor medewerkers, participatieverordening en digitaal aanvragen rijbewijs.
Er zijn voor 2026 onvoldoende incidentele middelen om de laatste projecten voor het programma goed te kunnen uitvoeren. Dit komt mede door de invoering van de Wet Modernisering Elektronische Bestuurlijk Verkeer (Wmebv). Deze regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die ze met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. En de Wet Open Overheid (WOO), iedereen heeft recht op informatie over wat de overheid doet, hoe ze dat doet en waarom.

Om te voldoen aan de twee wettelijke verplichte opgaven de Wmebv en de WOO en het realiseren van de resterende projecten en doelstellingen van het programma vanuit de dienstverleningsvisie is er € 75.000 nodig.

Risico indien niet gehonoreerd
Bij niet honoreren van de uitgaven, kunnen we in 2026 geen verdere uitvoering geven aan het programma dienstverlening en dus niet de doelstellingen behalen. Het voldoen aan de Wmebv en de WOO, opgelegd door de overheid,  komt hiermee ook onder druk te staan.

Deze pagina is gebouwd op 05/19/2025 12:36:02 met de export van 05/19/2025 12:32:18